תכנון בתים בקיבוצים

תכנון בית בקיבוץ – מפגש בין סגנונות עיצוב שונים

בשנות ה – 80 וה – 90, עם דעיכתה של התנועה הקיבוצית ותחילתו של גל ההפרטות, עברו הקיבוצים שינוי גדול. את החיים המשותפים החליף האינדיבידואליזם ששם את האדם הפרטי במרכז ואת הבתים הצנועים והקטנים, החליפו בתים יפהפיים, גדולים ויוקרתיים, המעוצבים לפי הצרכים האישיים של בעליהם.

אנשים רבים (ביניהם בנים ובנות חוזרים ותושבי חוץ) המעוניינים לגור בקיבוצים הירוקים והפסטוראליים, נתקלים לא פעם בהיצע לא אטרקטיבי במיוחד, המסתכם בדירות או מבנים ישנים ורעועים. כיום, הן חברי הקיבוץ הוותיקים והן החדשים, כבר אינם מסתפקים בהיצע הקיים ופונים לאדריכלים ומעצבים שישנו את ביתם מהיסוד, כך שיבטא את אישיותם, צרכיהם והפנטזיות העיצוביות שלהם.

 

תכנון בתים בכפר 

בשונה מימי הזוהר של הקיבוצים, בהם גדלו הילדים בבית הילדים וההורים התגוררו בדירות קטנות ובסיסיות, בימינו הילדים גדלים בבית הוריהם ולכן הדרישות העיצוביות השתנו לגמרי. כיום, ישנה חשיבות רבה למרחב גדול, מזמין ופרקטי וליצירת חללים משותפים, בהם יוכלו בני המשפחה לבלות יחד. האדריכלים מתבקשים לתכנן סלון גדול; פינת אוכל רחבה; מטבח פונקציונאלי ומרשים; חדרי שינה ורחצה מפנקים; חצר מאובזרת ומטופחת ולעתים גם יחידה נפרדת לילדיהם החוזרים של בעלי הבית.

הדרישה לבתים גדולים, מצריכה לרוב תכנון מחדש של הבית והגדלה שלו, כך שיענה על צרכי דייריו. האופציות הפופולאריות כיום להרחבה והגדלה של הנכס, הן: הגדלה פנימית של חלל קיים באמצעות הסרת מחיצות פנים, הגדלת מפתחים ועיצוב מחודש של הבית; הוספת קומה נוספת; חיבור שתי דירות רכבת; בנייה חדשה לגמרי או הסבה של מבנה ישן בקיבוץ שכבר אין בו צורך לבית מגורים.

עיצוב בית בקיבוץ הוא תמיד משימה מעניינת במיוחד. ב – תכנון בתים בקיבוצים, לרוב ישנו המשחק המעניין הזה בין פשטות ומודרניות; בין חום לקור ובין השמירה על הנוסטלגיה מול הרצון להתכתב עם המגמות העדכניות של ימינו. כך למשל, לצד קיר לבנים, שטיח דומיננטי וצבעוני, שידת עץ בעיצוב וינטג'י, גג רעפים ורהיטי עץ כפריים, יופיעו להם מטבח שחור ודרמטי, פתרונות אחסון מתקדמים וחכמים בכל רחבי הבית, מדרגות מרחפות ומעקה זכוכית מודרניים.

הבית האידאלי בכפר הוא אקלקטי, המשלב בתוכו סגנונות עיצוב שונים. הוא מתאפיין במרחבים פתוחים; שימוש בגוונים בהירים וכהים המשתלבים יחד בהרמוניה; עיצוב בקווים נקיים ורכים, לצד נגיעות דרמטיות ויוקרתיות; שימוש בחומרים טבעיים כמו אבן ועץ וגם בחומרים תעשייתיים כמו זכוכית, אלומיניום ובטון וכמובן בקישוט הבית במוצרי טקסטיל צבעוניים וחמים וכן חפצי אמנות ושאר פריטים נוסטלגיים של הדיירים, המוסיפים אופי וצבע לחלל והופכים את העיצוב לאישי ומעניין יותר.

בעיצוב בתים בקיבוצים, הכוכבת הגדולה היא החצר, המהווה חלק בלתי נפרד מהבית. היא תכנס פנימה לרוב באמצעות חלונות גדולים ושקופים, דרכם יחדור אור השמש הטבעי פנימה וייצר תחושה אוורירית, רעננה וחיובית בבית. אם ישנה האופציה לכך, חשוב לייצר יציאה ישירה לחצר, שתיתן תחושה שהחוץ והפנים הם יחידה אחת.

 

עיצוב פנים של בתים קטנים  – טיפים 

עיצוב בית קטן בקיבוץ ובכלל, נראה לעתים כמשימה קשה ומתסכלת. לא פעם עולה השאלה – כיצד ניתן להכניס כל כך הרבה ציוד לבית כה קטן? ובכן, התשובה היא – בקלות! על ידי מספר צעדים פשוטים, ניתן להפוך דירה קטנה ומוזנחת לחלל עיצובי מרווח ופונקציונאלי במיוחד.

 

עיצוב פנים לבתים קטנים 

  • רהיטים חכמים – כיום קיים מגוון רחב מאד של רהיטים חכמים, אשר חוסכים הרבה מקום ויש להם מספר פונקציות – למשל ספת אירוח הנפתחת למיטה; שולחן מתקפל שיכול לשמש גם כשולחן פינת אוכל וגם כפינת עבודה; שולחן סלון על גלגלים שניתן להזיז בקלות; כסאות הנערמים אחד על השני ועוד. כדאי לרכוש רהיטים קלילים שלא יכבידו על החלל.
  • אחסון – חפצים מיותרים המפוזרים להם בכל מקום יקטינו את החלל הקטן ממילא הרבה יותר. שימוש מושכל ונכון ובפתרונות אחסון שונים ייצא מראה נקי, מסודר ולא עמוס. פתרונות אחסון טובים הם למשל ספרייה על קיר שלם בסלון; ארונות קיר בחלקים שונים בדירה בעלי חזית חלקה, ידיות אינטגרליות ובגוון בהיר; מיטה עם ארגז מצעים; ספסל ישיבה בפינת האוכל עם ארגז אחסון ועוד.
  • הפרדה בין חללים – גם כששטח הדירה קטן, ניתן וחשוב לייצר הפרדה ברורה בין הסלון, המטבח, חדר השינה וכדומה – המספקת אשליה של גודל ומרחב. כך למשל שטיח גדול ודומיננטי בסלון, ייצר הפרדה בינו לבין שאר הדירה; ארונית שמצד אחד משמשת כמדף טלוויזיה בסלון ומצדה השני כוננית מדפים מעוצבת ועוד.
  • צבעים מונוכרומטיים עם נגיעות צבע – כדאי לשלב גוונים שונים של אותו הצבע בחלל כדי לייצר הרמוניה. יחד עם זאת, כדי לייצר מראה עדכני ומעניין, חשוב לשלב גם נגיעות צבע – למשל באמצעות עציצים רעננים; תמונה גדולה וצבעונית; שידה בולטת מעץ; מוצרי טקסטיל בגוונים חמים ועוד.
  • קיר דומיננטי – כדאי שקירות הדירה יהיו צבועים בצבעים רגועים ונעימים כמו שמנת או לבן. אך עם זאת, חשוב לייצר קיר דומיננטי אחד שיוסיף לחלל צבע, אשליה של גודל וכמובן אמירה אישית. ניתן לתלות תמונה גדולה וצבעונית על הקיר או לצבוע אותו בצבע לטעמכם.
  • מראות גדולות – הן נותנות אשליה של הכפלת גודל החדר ושל הארה.
  • וילונות ארוכים ובהירים מהתקרה ועד לרצפה – ליצירת תחושה של הגדלה ושל רכות בחלל.

 

במשרד אדריכלות ענת האוזר, אנו מתמחים בין היתר גם ב – עיצוב בתים בקיבוצים. לקבלת מידע וקביעת פגישת ייעוץ, אנו מזמינים אתכם ליצור קשר עם משרדנו בטלפון 050-3343553 או במייל hauzeranat@gmail.com .