אדריכלות ים תיכונית

סגנונות אדריכליים מושפעים מאז ומתמיד משורה ארוכה של גורמים ותנאים סביבתיים, חברתיים ותרבותיים.

אפשר לומר, שמושג האדריכלות במובן הרחב שלו, נולד ברגע שהאדם הפסיק לנקוט בגישה פאסיבית בכל הנוגע לאימוץ מקום מחסה ועבר לגישה אקטיבית של בניית מקום המגורים שלו במו ידיו מחומרים שהיו זמינים עבורו בסביבת המחייה שלו.

במשך מרבית ההיסטוריה האנושית, בניית בית נועדה לספק את הצרכים הבסיסיים ביותר של מחסה מפני חיות טרף, זוחלים, ומשוגות מזג האוויר. עם התפתחות מגורי הקבע והקהילות ובעקבותיהם – התפתחות הציוויליזציה, בית הפך גם לסמל סטטוס וייעודו הורחב לכדי סיפוק צרכים חברתיים, תרבותיים וכלכליים.

כאשר נכנסו לתמונה גם התיעוש והטכנולוגיה, גם חומרי הבנייה עברו מהפך ובימינו, ניתן לבנות בכל מקום על הגלובוס בתים בכל סגנון העולה על הדעת, כיד הדמיון הטובה.

למרות כל זאת, באזורים שונים בעולם התפתחו סגנונות בנייה אופייניים מסיבות טובות, שכן, יש יתרון גדול לבנייה שמותאמת לאזור הגיאוגרפי שלה, מכמה בחינות:

  • התאמה של מאפייני המבנה ושל החומרים ממנו הוא בנוי לתנאי האקלים של המקום משפרת את עמידותו, מצמצמת תקלות ובעיות ומקלה על תחזוקה שוטפת ועל ביצוע תיקונים בשעת הצורך.
  • שימוש בחומרים ובמשאבים מקומיים וזמינים מוזילה משמעותית את עלויות הבנייה (בהשוואה לייבוא ושינוע של חומרי בנייה מרחוק) וגם מבטיחה מיומנות גבוהה יותר של בעלי המקצוע העוסקים בבנייה, אשר מכירים את החומרים הללו היטב ומנוסים בעבודה עמם.
  • התחשבות בשני הגורמים הנ"ל (תנאי אקלים וחומרים מקומיים) מצמצמת לא רק את ההוצאות המידיות על הבנייה, אלא גם הוצאות ארוכות טווח על תחזוקה, חימום ומיזוג של הבית, חשבונות חשמל ומים.
  • בנייה המתחשבת בסביבה מאפשרת לרתום את התנאים החיצוניים לשיפור איכות החיים. למשל, בבניית בית קרקע למגורים, ניתן לגדל צמחי מאכל או גינת ירק המותאמים לאקלים ולסוג האדמה ובמדינה חמה כמו ישראל, ניתן לעשות שימוש ניכר באנרגיה סולרית בהינתן תשתית מתאימה.

 

ישראל, כמדינה ים תיכונית, מתאימה מאד לאימוץ סגנון הבנייה הים תיכוני, המאפיין מדינות מסוימות באסיה, אירופה ואפריקה, כמו יוון וקפריסין, תורכיה, איטליה, ספרד, פורטוגל, צרפת ורבות אחרות.

 

מהו סגנון בנייה ים תיכוני?

בנייה ים תיכונית נפוצה במדינות, או באזורים מסוימים באותן מדינות, הנמצאים קרוב לים במידה כזאת או אחרת, ומאופיינים באקלים סוב-טרופי עם חורף מתון וקצר יחסית וקיץ ארוך וחם – יבש או לח, בהתאם לאזור הספציפי, ובהרבה אור וחשיפה גבוהה לרוחות ולאבק.

אמנם, יש הבדל בין בנייה צרפתית ליוונית, פורטוגזית, או ישראלית, אך ישנם כמה מוטיבים בולטים המזוהים עם סגנון בנייה ים תיכוני:

  • גג שטוח –
    משמעו, פחות שטח פנים בהשוואה לגג משופע בחדות שאופייני לארצות קרות ומושלגות ונועד למנוע הצטברות מאסיבית של שלג על הגג. שטח הפנים הקטן יותר והמבנה השטוח, עמידים יותר בפני רוחות.
  • הרבה שטחי מחייה חיצוניים –
    סגנון החיים הים תיכוני מאופיין בשהייה רבה מחוץ לכתלי הבית, בבילוי ובאירוח. הבתים בנויים בהתאם, עם שטח נרחב המוקצה למרפסות ולפעמים גם למטבח ואפילו מקלחת חיצוניים לבית, בנוסף למטבח ולחדרי הרחצה שבתוכו.
  • חלונות גדולים ורחבים המכניסים אור ואוויר הביתה.
  • קירות חיצוניים מחופים טיח –
    להבדיל מבתי אבן למשל, כמו אלה שניתן למצוא בהרבה ממדינות אירופה, או באזורים הרריים בארץ כמו ירושלים, חיפה, או צפת.
  • אלמנטים קישוטיים ומבניים ייחודיים –
    בנייה סימטרית ושטוחה, קווים גיאומטריים נקיים, עמודים וקשתות.

 

ענת האוזר – משרד אדריכלות ועיצוב פנים בצפון

שמי ענת האוזר, אדריכלית ומעצבת פנים, המתמחה בתכנון אדריכלי ובעיצוב פנים באזור צפון הארץ ובעיקר בגליל המערבי, ואני מביאה עמי יותר מעשרים שנות ניסיון בתחום והרבה מאד לקוחות מרוצים, שנהנים מעבודתי היסודית, מהירידה הדקדקנית שלי לפרטים ומיצירתיות במציאת פתרונות לצרכיו ורצונותיו הייחודיים של כל לקוח בהתאם למגבלות שונות וכמובן, בהתאם לתקציב.

 

כמי שמאחוריה פרויקטים רבים של בתים פרטיים, בתי עסק, צימרים, משרדים, חנויות ועוד, התנסיתי רבות בבנייה בסגנון ים תיכוני, שהוא סגנון מבוקש ואהוד מאד בארץ.

מאחר שאין טוב ממראה עיניים, תוכלו להתרשם מדוגמאות לפרויקטים שתכננתי, בגלריית התמונות כאן באתר.

אם אתם עומדים לפני בניית בית או לפני שיפוץ נכס, אני מזמינה אתכם ליצור קשר ולתאם פגישת היכרות וייעוץ:

בטלפון 050-334-3553 | בדוא״ל  hauzeranat@gmail.com | בעמוד "צור קשר" כאן באתר